Hub van Doorne s-a nascut in America (in provincia olandeza Limburg) la data de 1 ianuarie 1900, fiind fiul cel mai mare al unui mester fierar. La mijlocul anilor ’20 Hub van Doorne era maistru in atelierul mecanic al lui Sjef Mandigers din Eindhoven, unde l-a cunoscut pe dl. Huenges, managerul fabricii de bere si gheata Coolen. Mr Huenges avea un automobil Stearns-Knight dotat cu motor fara supape. Ori de cate ori acest tip special de motor nu pornea, Hub van Doorne era singurul care reusea sa il porneasca din nou. Dl. Huenges a fost atat de impresionat de abilitatile tehnice ale lui Hub van Doorne incat s-a oferit sa il sprijine pe acesta in demararea unei afaceri proprii. La data de 1 aprilie 1928 Dl. Huenges I-a pus la dispozitie in acest scop suma de 10,000 NLG. Acesta a fost inceputul DAF.
Afacerea a inceput cu patru angajati intr-un mic atelier situat intr-un colt al fabricii de bere. Activitatea se axa in principal pe suduri, forjari si reparatii, in special pentru ambarcatiunile de canal care acostau la Eindhoven si pentru producatorul Philips, pentru care se fabricau produse ca balustrade sau standuri pentru biciclete. Doar in primul an afacerea s-a extins intr-atat incat numara deja 32 de angajati. Marea criza economica din anii ’30 a fortat tanara companie, care era acum co-administrata de fratele mai mic al lui Hub, Wim, sa se orienteze catre activitati noi. S-a luat astfel decizia de a initia productia de remorci si semiremorci. In 1933, intr-o perioada in care procedeul de sudare electrica a structurilor grele se afla inca in faza incipienta, Hub van Doorne si asistentul sau Dl. Baghuis s-au aventurat in operatiunea de asamblare completa a sasielor prin sudare. Rezultatul a fost o semiremorca incredibil de usoara care a reusit sa atraga imediat atentia tuturor specialistilor in domeniu.
1936. Numele firmei fusese deja schimbat in 'Van Doorne’s AanhangwagenFabriek' ('Fabrica de remorci Van Doorne'). O inventie unica era gata de productie: remorca DAF demontabila. Aceasta fusese special conceputa pentru incarcarea si descarcarea containerelor de cale ferata pentru transportul rutier si feroviar intermodal. Aceste conteinere masurau aproximativ 3 metri lungime si greutatea lor de incarcare era de aproximativ 3.5 tone. Cu ajutorul remorcii demontabile aceste conteinere putea fi foarte usor si rapid incarcate si descarcate dintr-un vagon de cale ferata, precum si ridicate si livrate catre client. DAF a devenit in acest fel unul dintre primii furnizori de remorci pentru conteinere din lume. In 1935 compania numara deja in jur de o suta de angajati, numar cea avea sa se tripleze in urmatorii cinci ani.
In timpul celui de al II-lea razboi mondial DAF a reusit sa se pregateasca pentru perioada imediat urmatoare acestuia. Detaliile tehnice si de design ale unui nou model de remorca au fost finalizate in aceasta perioada; mai mult, s-au realizat trei prototipe de camion. In anii de reconstructie ce au urmat dupa razboi urmat cererea de echipament de transport pe piata olandeza a fost foarte mare. S-a inceput astfel productia in serie de remorci si semiremorci, departamentul tehnic lucra deja la primele autobuze in vreme ce pregatirile de infiintare a unei fabrici de automobile deveneau din ce in ce mai serioase. Pentru fabricarea sasielor de camion s-a construit prima parte a unei noi fabrici situata pe un teren in zona Geldropseweg, pe locatia actuala a fabricilor DAF.
In septembrie 1949 a debutat productia de vehicule comerciale, pentru ca numai 6 luni mai tarziu sa fie data in functiune noua fabrica ce ocupa o suprafata de 9000 m2. Gama de productie consta in 3 modele: modelul A30 cu greutatea de 3 tone, A50 cu greutatea de 5 tone si A60 cu greutatea de 6 tone. Aceste modele functionau cu benzina Hercules si motoare diesel Perkins. Se fabricau de asemenea sasie, elemente de frana si butuci de roata. Mai mult, camioneta A10 cu greutatea de 1 tona a fost lansata cu ocazia Expozitiei Transportului Rutier European din 1950. Pornind de la acest model de vehicul a fost conceput un model de autofurgoneta pentru export, modelul A107. Gama de modele a fost rapid diversificata. S-a inceput fabricarea de sasie speciale destinate basculantelor si benelor basculante. DAF a elaborat de asemenea in aceasta perioada o gama completa de vehicule militare.
Pentru a-si garanta calitatea motoarelor, compania a decis in 1956 sa initieze propria productie de motoare. Fabrica de productie motoare a fost deschisa la sfarsitul anului 1957 si producea motoare Leyland cu licenta. DAF avea in curand sa elaboreze propriile sale versiuni de motoare. S-a afirmat ca unul dintre primii producatori din domeniu care a folosit turbosuflanta la motoarele de camion diesel. S-a continuat dezvoltarea atat a motoarelor cat si a cabinelor. La inceputul productiei de camioane DAF furniza numai sasie. Productia de cabine era lasata in seama producatorilor specializati in caroserii. Dar in 1951DAF a lansat prima cabina in intregime productie proprie. Prima serie s-a remarcat printr-un grilaj cu sapte bare orizontale din crom; in 1956 partea frontala a cabinei a fost usor modificata, numarul de bare fiind redus la sase. La date de 3 mai 1955 a iesit din productie cel de al 10.000lea sasiu DAF. Cu aceasta ocazie festiva Hub van Doorne a anuntat primirea de catre compania sa a unei comenzi de 3600 vehicule militare din partea armatei si ca, cu aceasta ocazie, au inceput deja lucrarile de extindere ale firmei necesare in aceasta situatie.
In 1957 DAF a lansat pe piata o noua serie de camioane de mare tonaj, gama 2000, si in acelasi an a fost lansat un vehicul de control normal destinat anumitor segmente de piata. Un an mai tarziu s-a inceput productia proprie de axe, pentru care la jumatatea anilor ’60 s-a construit si echipat o fabrica complet noua amplasata la Oevel, langa Westerlo, Belgia. Aceasta fabrica produce si astazi axe. In 1962 DAF a lansat semiremorca Eurotrailer, cu caroserie integrala din aluminiu. In acelasi an piata transporturilor a fost revolutionata o data cu lansarea noului model DAF 2600. Cu un design compact pentru o lungime optima de incarcare DAF a reusit sa construiasca un camion modern disponibil de asemenea in versiunea cu cabina de cormit. Modelul 2600 a fost denumit si ‘mama transportului rutier international’. Cu acest model DAF afost multi ani leader de piata din punctul de vedere al confortului cabinei. In iulie 1964 a iesit in productie cel de al 50.000lea sasiu de camion. Un an mai tarziu, fondatorul companiei Hub van Doorne s-a retras din activitatea firmei sale care pana la acea data acumulase deja mai mult de o suta de brevete de la data infiintarii . Intr-un interval de timp relativ scurt compania a reusit sa se dezvolte ajungand dintr-un producator de sasie care isi cumpara piesele componente necesare de la terte parti la o companie producatoare de vehicule complete. La Expozitia Transportului Rutier European din 1958 compania a lansat propriul model de automobil, modelul DAF600 echipat cu sistem revolutionar de comanda automata integrala, numit Variomatic. Acest model a fost urmat de altele printre care modelele 33, 44, 55 si 66, toate echipate cu acelasi sistem special de comanda. In 1972 Volvo a preluat o mica parte din productia DAF de automobile iar cativa nai mai tarziu (in 1975) a devenit proprietar absolut. In total DAF a produs un numar de 820.000 de automobile.
In 1970 DAF a lansat pe piata o noua generatie de camioane cu cabine basculante (F 1600 - F 2200). Avantajele acestui model: intretinere motor mult facilitata si mai putin timp consumat. Trei ani mai tarziu o alta versiune a acestui tip de cabina, mai lata cu mai mult de 20 cm, a fost folosita la noul model camion 2800, unul din marele succese din istoria firmei. Dotat cu cabina de dormit cu doua cusete si paturi de dimensiuni normale, precum si motor DAF puternic de 11.6 litri, acest model este succesorul faimosului 2600. DAF a fost primul producator de camioane din lume care a folosit turbosuflanta in combinatie cu un racitor intermediar (intercooler), ca urmare motoarele devenind mai puternice, cu un efort de torsiune mai mare si un consum mai mic de combustibil. In 1975 DAF a lansat doua modele complet noi de camioane de distributie, F700 si F900. Internationalizarea transportului rutier a dus la cresterea tot mai accentuata a numarului de cereri de service provenind din afara tarii. La inceputul anilor ’70 DAF a infiintat serviciul ITS, un serviciu international de service auto, la care conducatorii auto aflati in impas tehnic puteau apela oricand pentru asistenta tehnica rapida.
La jumatatea anilor ’80 DAF a initiat un proiect de colaborare intensiva cu British Leyland, rezultat initial in furnizarea de catre producatorul Leyland de vehicule de distributie cu logo-ul DAF: camioneta 400 van, modelele de camioane de distributie 600, 800 si 1000, cunoscute mai tarziu sub denumirea de seria 45. In 1987 Leyland a fost preluat de DAF. Succesul pe care DAF l-a inregistrat in segmentul camioanelor de tonaj mare cu modelul 2800 si mai tarziu cu modelele 3300 si 3600 a fost sporit de lansarea in acelasi an a modelului DAF 95. Cabina acestui model a fost conceputa in colaborare cu compania spaniola Enasa (Pegaso). La fel ca si predecesorii sai, modelele 2800, 3300 si 3600, modelul DAF 95 s-a remarcat prin cabina extrem de spatioasa. Timp de 10 ani DAF a inregistrat un succes enorm cu acest model aflat in topul gamei de produse ale companiei, declarat camionul anului in 1988. In 1989 DAF s-a lansat pe piata bursiera din Amsterdam si Londra. Ca si seria 95, variantele mai usoare –seriile 65, 75 si 85 lansate in 1992 s-au dovedit a fi un real succes.
La inceputul anilor ’90 piata vehiculelor comerciale a cunoscut un colaps, in special in Marea Britanie, piata de care DAF depindea in mare masura. S-a dovedit imposibila mentinerea companiei pe linia de plutire. Dar nu a durat mult pana s-a nascut un nou DAF. In doar cateva saptamani noul DAF Trucks N.V. a luat nastere, cu o gama foarte moderna de produse. In 1994 DAF a lansat cabina super spatioasa 95, cu un surplus de spatiu si confort. In 1996 DAF a fost preluat de PACCAR, care a adus soguranta viitorului pentru firma DAF. PACCAR este unul dintre cei mari mai producatori de camioane din lume, producatorul unor marci de succes lidere pe piata internationala de profil, cum ar fi Kenworth si Peterbilt.
Prieteni si adversari au fost surprinsi de lansarea de catre DAF in 1997 a noului XF95, camionul perfect pentru transportul de mare gabarit pe distante lungi. Aceasta a fost si opinia juriului international de profil care a votat modelul DAF XF 95 drept ‘Camionul anului 1998’. Seria CF a fost complet modernizata si la data de 6 mai 1999 DAF livra cel de-al 500.000lea camion al sau. In decursul ultimilor ani DAF si-a reinnoit complet gama de modele. In 2001 s-a inceput productia noii serii CF pentru transporturi cu gabarit mare si mediu precum si a snoii serii LF pentru transportul de distributie. Modelul LF a fost ales drept ‘Camionul anului 2002’. In 2002 DAF a lansat noul sau model revolutionar, noul XF. Succesul actual al producatorului DAF atat pe piata vehiculelor comerciale din Europa de Vest cat si pe alte piete nu se datoreaza numai modelelor de vehicule lansate. In segmentul vehiculelor grele DAF a detinut o cita de piata de aproape 13% in 2003, planurile de viitor fiind tot mai ambitioase. O mare importanta o au existenta unei retele extensive de dealeri cu un nivel inalt de calificare precum si oferirea de pachete de servicii complete, cum ar fi de exemplu pentru semiremorci. Toate acestea au creat firmei DAF o baza excelenta pentru consolidarea in continuare a pozitiei sale pe piata.
Primul logo DAF a aparut probabil odata cu infiintarea companiei, cand cei doi frati vanDoorne au inceput sa produca remorci de camioane si ulterior camioane. Fiecare logo apartinand companiei DAF este simplu, acesta fiind un simplu scris caligrafic, care poate fi asemanat cu o semnatura, cu aspect cromat. O linie dreapta strabatea logo-ul in partea de jos a acestuia, unind practic cele trei litere.
Primul logo DAF |
Al doilea logo DAF |
sursa: http://www.masinimari.com/forums/showthread.php?p=23684
http://romaniancar.com/
RăspundețiȘtergere