marți, 21 februarie 2012

Istoria marcii BMW

In perioada actuala, marca bmw este una dintre cele mai cunoscute de catre doritorii de masini puternice si cu personalitate. Ar fi interesat pentru cei carora le plac aceste masini sa vada de unde a pornit si ce este astazi bmw.
Motoren Werke AG (in româna Uzina Bavareza de Motoare SA), este un producator german de automobile, motociclete si motoare.BMW este o companie germana organizata ca societate pe actiuni, cel mai mare fabricant de automobile de lux la nivel mondial, având ca subdivizii ale sale alte companii producatoare de automobile, cum ar fi: BMW MINI si Rolls-Royce. Marca britanica Rover a fost in trecut parte a concernului.
Sloganul german original al firmei este "Freude am Fahren", ceea ce se traduce liber prin Placere la condus, Placere la volan. in engleza, motto-ul companiei este "The Ultimate Driving Machine", ceea ce se traduce aproximativ prin Cea mai sofisticata/Ultima masina de condus.

Inaintea celui de-al doilea razboi mondial
Compania BMW a fost fondata de Karl Friedrich Rapp in 21 iulie 1913, fiind initial o uzina de fabricare a motoarelor de avion, Bayerische Flugzeug-Werke. Localizarea uzinei in cartierul Milbertshofen a fost aleasa pentru ca era aproape de Flugmaschinenfabrik, o uzina de fabricat avioane apartinind lui Gustav Otto. Sigla alb-albastra folosita pina in prezent utilizeaza aceleasi culori ca ale steagului Bavariei, sugerind simultan o elice alba care se roteste avind ca fundal un albastru similar cu cel al cerului.
In 1916 compania a semnat un contract cu Austro-Ungaria pentru construirea de motoare de tip V12 asigurându-si astfel viitoarea dezvoltare. Comanda a presupus finantare suplimentara, care a fost asigurata prin asocierea lui Rapp cu Camillo Castiglioni si Max Friz. Simultan cu largirea capitalului social compania si-a schimbat numele in Bayerische Motoren Werke GmbH, devenind o societate cu raspundere limitata, GmbH. Asocierea si cresterea prea rapida a firmei a creat si victime, fondatorul Karl Friedrich Rapp, fiind nevoit sa paraseasca compania, care a fost preluata de industriasul austriac Franz Josef Popp in 1917 si apoi redenumita BMW AG in 1918, transformindu-se intr-o societate pe actiuni. Dupa primul razboi mondial, Tratatul de la Versailles, 1919 a interzis producerea de avioane in Germania. Ca urmare, Gustav Otto si-a inchis fabrica sa de avioane, iar BMW a trecut la productia de material rulant pentru cai ferate specializindu-se in productia de frane. BMW a fost fortat sa isi indrepte atentia catre alte produse.Numele BMW si productia de motoare au fost vândute catre BFW. Noul BMW AG a reinceput munca in halele de productie ale BFW. in ziua de astazi, sediul principal BMW si Fabrica 1 se afla in continuare in acest loc.Urmând productia primului motor Boxer in 1920, care furnizat constant mai multor producatori de motociclete, BMW a dezvoltat propria motocicleta, R 32. Aceasta a inclus principii de design, care ramân caracteristici distinctive ale motocicletelor BMW pâna si in ziua de astazi. Un motor Boxer flat-twin montat transversal si cu o transmisie cardanica.incurajat de succesul avut in domeniul motoarelor de avioane si in cel al constructiei motocicletelor, BMW si-a mutat activitatea in domeniul productiei de masini dupa achizitionarea fabricii Eisenach. Masina produsa acolo sub licenta, DIXI 3/15 PS DA1, a fost usor modificata de catre BMW, odata cu aplicarea siglei BMW.Pe data de 22 martie, primul automobil BMW a fost produs la fabrica Berlin-Johannisthal: BWM 3/15 PS care a fost conceput pe baza lui Dixi 3/15 PS. Primul vehicul pe patru roti care a fost produs in totalitate de catre BMW a fost modelul 3/20 PS cu variantele sale AM 1, AM 3 si AM 4.BMW 303, care a aparut in 1933, a fost primul model care sa incorporeze un motor avansat de 6 cilindri si a fost primul care sa aiba un stil cu totul distinctiv. Grila radiatorului a fost conceputa sub forma a 2 rinichi, un semn distinctiv al BMW care poate fi remarcat pâna si pe masinile de astazi. Alte modele berlina, coupé, decapotabil si roadster au fost produse intr-o succesiune rapida.Motoarele radiale ale BMW erau fiabile, puternice si ca urmare erau folosite in multe tipuri de avioane, printre care si faimosul avion german al anilor 30 si 40, Junkers 52.BMW 328 s-a dovedit a fi cea mai de success masina sport cu motor de 2 litri a erei sale.Ernst Henne a stabilit in 1937 un record mondial de viteza de 279,5 km/h cu o motocicleta BMW, record care avea sa dureze timp de 14 ani.In 1939 Georg Meier, cu o motocicleta BMW supraalimentata, a fost primul concurent din afara Marii Britanii care sa câstige competitia Senior TT din Isle of Man calare pe un model strain de motocicleta.Dupa victoria BMW din 1938, in cea mai acerba cursa de masini, competitia italiana Mille Miglia, echipa formata din Huschke von Hanstein si Walter Bäumer, a obtinut in 1940 victoria intr-un BMW 328 MM Coupé. BMW de asemenea a câstigat premiul la concursul individual din competitie.Cu ajutorul turbinei BMW 003, BMW a construit unul dintre primele motoare radiale produse in serie in 1944. A fost folosit pe modele de avioane cum ar fi Me 262, Arado 234 si He 162.Sfârsitul celui de-al doilea razboi mondial, a reprezentat un dezastru pentru BMW. Fabricile sale de productie au fost in mare parte distruse sau dezafectate, iar fabrica Eisenach a fost pierduta in zona sovietica ocupata. Pe lânga asta, producerea produselor sale traditionale a fost interzisa.In 1948 Fortele aliate au permis reluarea productiei de motociclete de catre BMW. Motocicleta cu un singur cilindru R 24 s-a dovedit a fi un succes.BMW 501, supranumit si “ingerul Baroc”, datorita formei sale alungite, a fost prima masina postbelica a companiei si a fost produsa la fabrica din München in 1952. Un model evoluat, a fost creat doi ani mai târziu sub numele 502, propulsat de un motor V8 din aluminiu.Cu ajutorul lui BMW 597 si BMW 503, BMW a intrat in segmentul masinilor sport si coupé de lux. Dar piata masinilor de dimensiuni mari nu era foarte dezvoltata. Raspunsul BMW in clasa masinilor de dimensiuni mici a fost Isetta “Motocoupé”, cu o usa cu deschidere spre fata. 1957 a fost anul lansarii lui BMW 600, o versiune putin mai mare care si care dispunea in spate de doua locuri si o usa aditionala.1959Datorita decaderii productiei de motociclete si lipsei unei strategii clare pentru modele pe patru roti, BMW este lovit de o criza si amenintat sa isi piarda independenta. Dar datorita patriotismului muncitorilor sai, a micilor intreprinzatori si comercianti, a reusit sa evite o vânzare a companiei la Adunarea Generala anuala din 1959. Acest lucru a câstigat increderea industriasului Dr. Herbert Quandt, care a devenit actionarul principal al BMW, el si familia sa inca detinând aceasta pozitie si in ziua de astazi.O revizie radicala a gamei de modele a reprezentat o adevarata revitalizare a companiei in anul 1960. BMW 700, lansat in 1959, a atins pentru prima data un numar semnificant de vânzari. Lansarea lui BMW 1500 a fost inceputul asa zisei Noi Clase si a marcat inceputul unei neasteptate povesti de succes. Masini sportive, compacte si puternice au devenit inca o data atributul principal al marcii BMW.1966Introducerea seriei 02 in 1966 a confirmat aceasta reorientare. Succesele in vânzari au incurajat compania sa adopte in gama de modele si o berlina si un coupé de dimensiuni mai mari, cu motoare in 6 cilindri, incepând cu BMW 2500 si pâna la 3.0 CSL.BMW a preluat conducerea companiei de masini Hans Glas, impreuna cu fabricile sale de productie din Dingolfing si Landshut.1969Datorita lipsei de capacitati de productie, constructia de motociclete a fost mutata din München la Berlin-Spandau, unde a fost inceputa dezvoltarea si constructia noului model seria 5.Pe parcursul a mai mult de 10 ani compania a avut o traiectorie ascendenta continua. Fabrica de productie din München nu mai era capabila sa satisfaca cererea pietei si astfel noi capacitati de productie au fost necesare pentru constructia noii serii 5. O noua fabrica a fost construita pe un teren din Dingolfing, care ramâne in continuare si astazi cea mai mare fabrica de productie BMW.
Sediul principal al companiei a fost de asemenea mutat. in apropierea complexului Olimpic din München, Turnul BMW, poreclit Patru Cilindri, a fost ridicat prin metode de constructie ultra-moderne fiind semi-suspendat pe o fundatie de dimensiuni mai mici. in imediata vecinatate a acestui turn a fost construit Muzeul BMW.
In acelasi an prima fabrica de asamblare BMW de peste hotare a fost pusa in functiune in Africa de Sud.
Globalizarea vânzarilor si a marketingului avea sa inceapa in 1973 odata cu infiintarea BMW Franta, care a fost urmata de infiintarea de filiale in toate punctele cheie ale lumii.
Toate activitatile companiei din domeniul curselor au fost unite sub umbrela BMW Motorsport GmbH. BMW a fost mereu increzator in curse. Dupa 20 de victorii in cadrul campionatelor mondiale de motociclete cu atas incepute in anul 1954, compania sarbatorea acum triumfuri importante cursele destinate masinilor de serie si Formula 2. 1978 a fost anul lansarii masinii sport pur-sânge BMW M1, care a produs senzatie pe circuite in versiunea de curse Procar.1975Seria 5 a fost urmata in 1975 de seria 3, care a inlocuit modelul 02, iar mai apoi, in 1976 de seria 5 Coupé, iar in 1977 de seria 7 si constituind o revenire in clasa de lux.Primele motoare BMW au iesit pe linia de productie a fabricii BMW din orasul din nordul Austriei, Steyr in 1982. Alaturi de München, aceasta este a doua fabrica de motoare a companiei. Centrul de cercetare pentru tehnologia diesel a fost de asemenea constituit aici.in prima parte a anilor ’80, incurajat de succesul in Formula 2, BMW a mai urcat o treapta in topul sportului motorizat: Formula 1. Victoria nu s-a lasat mult asteptata: dupa doar 630 de zile, echipa BMW Brabham impreuna cu pilotul sau Nelson Piquet au câstigat campionatul mondial de Formula 1.in 1985 a fost inceputa munca intr-un centru de cercetare special. Noul Centru de Dezvoltare si Cercetare (FIZ) a adus impreuna sub acelasi acoperis toate ariile de cercetare ale companiei. De la inaugurarea oficiala a centrului in 1990, un personal calificat in numar de 6.000 de persoane a colaborat pentru avansarea tehnologiei BMW din viitor.BMW 750i a fost lansat drept primul model cu 12 cilindri dupa mai mult de 50 de ani in 1987.
Pentru a veni in ajutorul fabricii principale din München si pentru a face fata cerintelor pentru seria 3, BMW a deschis cea de a treia fabrica de masini in Regensburg.
infiintarea BMW Rolls-Royce GmbH in 1990, cu fabrici in Oberursel lânga Frankfurt si Dahlewitz in afara Berlinului, a marcat o intoarcere temporara la origini. Compania a dezvoltat si a produs motoare pentru avioane de afaceri de dimensiuni mari si pentru avioane de cursa scurta. in 1999 BMW a vândut partea sa de actiuni catre partenerul Rolls-Royce in schimbul a 10% din actiunile Rolls-Royce plc.1994Cu perspective de a deveni un producator cu o gama larga si penetrând cu usurinta segmente ale pietei nereprezentate inca de BMW, compania a cumparat cel mai mare producator de masini britanic, Grupul Rover, si a pornit un plan de modernizare completa pentru fabricile si produsele marcilor Rover, Land Rover, MG si Mini.1995Doar 2 ani mai târziu, a fost inceputa munca in prima fabrica din America, fabrica din Spartanburg in South Carolina care a fost pusa in functiune pentru a satisface piata mondiala cu modelele Z3 si incepând cu 1999, noul X5.1997Primul model cruiser a fost inclus in gama de motociclete BMW, modelul R 1200 C. Un an mai târziu un nou tourer de lux avea sa urmeze prin modelul K 1200 LT.1998BMW a obtinut dreptul de a folosi numele Rolls-Royce si in urma unei intelegeri cu Volkswagen AG, urma sa le activeze in 2003. intre timp a fost dezvoltat un nou model Rolls-Royce si un nou sediu al companiei si o fabrica urmau sa fie construite in Goodwood in sudul Angliei.1999BMW X 5 Sports Activity Vehicle a fost lansat la salonul auto de la Detroit.
BMW a câstigat o victorie istorica prin câstigarea competitiei de anduranta de 24 de ore de la Le Mans.
La salonul auto de la Frankfurt, BMW a prezentat masina sportiva de vis Z8 si conceptul Z9 Gran Turismo Coupé dezvaluind un coltisor din o noua era a designului automobilistic.
La trecerea in urmatorul mileniu, BMW a revenit in Formula 1. Ralf Schumacher a ocupat locul trei pe podium chiar dupa prima cursa. La sfârsitul sezonului echipa BMW Williams a ocupat locul al treilea in clasamentul constructorilor.
A fost introdus un cu totul nou concept de vehicul destinat a invinge in batalia cu traficul urban: BMW C1.
Grupul BMW a intrerupt implicarea sa in Rover. Rover si MG au fost vândute catre grupul investitor britanic Phoenix, in timp ce Land Rover a fost luat de catre Ford Motor Company. Sigla de la MINI a fost retinuta. Grupul BMW s-a regrupat: in viitor se va concentra exclusiv asupra vârfului de gama al marcilor BMW, MINI si Rolls-Royce.
Cu ocazia Expo 2000 in Hannover, compania a lansat campania “CleanEnergy” – un pas in domeniul metodelor de propulsie neconventionale. Dupa doua decenii de cercetari in acest domeniu, o flota de 15 modele BMW 750hL, alimentate cu hidrogen au fost introduse in teste.
Grupul BMW stabileste un alt record in 2002: sunt produse mai mult de 1 milion de vehicule ale marcilor MINI si BMW.
2003Pe 1 Ianuarie 2003 cheile primului Rolls-Royce Phantom construit manual si produs la fabrica din Goodwood, au fost inmânate unui client.
Intrând intr-o strânsa colaborare cu firma chineza Brilliance in martie, grupul BMW a facut un pas decisiv pentru a isi consolida pozitia intr-una dintre cele mai promitatoare piete din lume.
Lansarea in vara anului 2003 a noului BMW seria 5, echipat cu noi si inovative tehnologii, a fost urmata de o sporire a cifrelor de vânzari.
in toamna, BMW a prezentat publicului 2 noi modele, BMW seria 6 Coupé si BMW X3, accentuând in acest fel in continuare orientarea constata catre dezvoltarea vârfurilor de gama in toate segmentele de piata. Cele 2 modele au fost lansate in Ianuarie 2004.
Pentru echipa BMW Williams F1 sezonul de Formula 1 se termina cu locul al doilea in clasamentul constructorilor din campionatul mondial de Formula 1. Fiabilitatea incredibila dovedita de motoare, cele 12 clasari in primele 3 locuri si finisuri palpitante au adus echipa pe noi culmi ale succesului.
in anul 2003, BMW preia firma Rolls-Royce-Motor Cars de la Rolls-Royce plc.
La sfârsitul anului 2003, grupul BMW a stabilit un nou record de vânzari: depasirea a 1,1 milioane de unitati BMW, MINI si Rolls-Royce vândute. Rezultatele obtinute le-au depasit pe cele din anul precedent cu 4,5%. De asemenea vânzarile de motociclete crescut cu 0,4%. De asemenea pe piata fortei de munca, grupul BMW a jucat un rol important, creând mai mult de 3.000 de locuri de munca in 2003.
Un automobil tip sedan de lux, fiind gata proiectat BMW-ul a putut prezenta pietii automobilul cu nume de „Phantom”. Pentru acesta s-a creat un nou sediu in Goodwood orasul Sussex, iar in fosta fabrica din Crewe se produc numai masini de marca Bentley, care au ramas de la firma Volkswagen.
in anul 2007, compania a vândut 336.000 automobile in SUA si 2.727 in România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu